dinsdag 20 april 2010

3D

Mijn handen jeuken om een nieuw speeltje te gaan uitproberen. Via een artikel in de Volkskrant van vorige week ontdekte ik Sketchup, gratis bij Google te downloaden software waarmee 3D-modellen van gebouwen kunnen worden gemaakt.



Het zal me wel wat tijd en zweetdruppels gaan kosten voordat ik er enige handigheid in krijg - als ik de software tenminste niet vóór die tijd al geïrriteerd van mijn computer gemikt heb - maar dan zou zich zomaar een weg naar mooie toepassingen kunnen openen. Wat let me dan bijvoorbeeld om op basis van kampplattegronden en oude foto's een 3D-model te maken van een Japans kamp in Indië?

Maar goed, eerst even bijkomen van een dagje 'websitebouwer opvoeden' in Groningen. Terwijl mijn computer de afleveringen van 24 en House binnenhengelt die gisteravond in Amerika op televisie zijn uitgezonden, duik ik in bad met de nieuwste psychologische thriller van Sophie Hannah. Blub!

4 opmerkingen:

  1. Dat is inderdaad leuke software! Ben benieuwd naar je eerste test-bouwsels.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het zou toch wel erg mooi zijn als je dit alsnog oppakt - welk Japans kamp moest het gaan worden?
    Ik ga ook even die software bekijken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Verleidelijk he... Ik heb het geïnstalleerd staan, maar verder dan dat ben ik niet gekomen. Kost inderdaad teveel tijd om onder de knie te krijgen. En tijd (zoals Christian op twitter al zei) dat is helaas nergens te koop :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Johan: een specifiek kamp had ik nog niet in mijn hoofd, maar 't zou in elk geval een kamp moeten zijn waarvan (voldoende) foto's en/of tekeningen beschikbaar zijn.

    @Luud: tijd is wel te koop natuurlijk, als je er je hele salaris voor over hebt. Maar ja, dan mis je weer wat andere dingen... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen