Helaas zijn er om mij heen nog veel méér mensen die mij bij die mededeling aankijken met een blik die zich het beste laat ondertitelen met "Mens, waar maak je je druk om, je snapt toch wat er staat?" Daarom zeg ik het niet zo vaak meer hardop, en spreek ik mezelf inwendig vermanend toe als ik lees dat (bijvoorbeeld) "vele handen ligt werk" maken: niet aan ergeren, overheen lezen, op de inhoud concentreren...
Maar 'n enkele keer wordt het me toch te gortig.
"De meest gehanteerde techniek die gebruikt wordt, [...]."Tsja. Als een techniek de meest gehanteerde is, wordt-ie waarschijnlijk ook wel gebruikt, ja.
"Kijken we naar het referentiemodel in afbeelding 1, dan wordt in het Bedrijfsmodeldomein de informatiebehoefte geanalyseerd en dient als uitgangspunt voor de gegevensanalyse."Iemand enig idee wat het uitgangspunt voor de gegevensanalyse is?
"De oplossingen komen later pas aan de orde in de volgende fase."Tjonge. De volgende fase is dus later? Zeker weten?
"Bij het procesmodel zien we dat in de implementatiefase een andere techniek gehanteerd wordt als in de analysefase."Als, dan, blijft lastig.
"Om dit onderscheidt te kunnen maken, [...]."D's, t's, ook niet makkelijk.
"Wat is een methode en wat bepaald deze?"
Na anderhalve IT-cursus van de LOI ben ik het zat. Per e-mail vraag ik de klantenservice of het misschien mogelijk is om de lesstof van de IT-cursussen eens te laten nazien door één van de docenten van de cursus Nederlands. Ik vertel dat de vele taalfouten in de lesstof erg afleiden van de inhoud van de cursus, en afbreuk doen aan de kwaliteit van het lesmateriaal. Vervolgens leg ik uit dat ik, om te laten zien wat ik bedoel, een Worddocument bijsluit waarin ik de taalfouten (en andere slordigheden) uit één hoofdstuk van de cursus op een rijtje heb gezet.
Een paar dagen later krijg ik antwoord. De dame van de klantenservice begint haar mail met een zeer adequate samenvatting van de mijne, deelt vervolgens mee mijn bericht zeer serieus te nemen en belooft de inhoud van mijn mail aan de studieleiding voor te leggen met het verzoek er bij de eerstvolgende herziening van de lesstof aandacht aan te besteden. En dan komt er iets dat ik niet verwacht had:
"Ik kan me voorstellen dat het erg vervelend is dat u dergelijke fouten in de leerstof aantreft. Ik wil u daarom tegemoetkomen door 1 maand lesgeld van 91,50 euro te laten vervallen. Graag hoor ik van u op welk rekeningnummer ik dit bedrag aan u kan overmaken."Geld? Voor mijn 'gezeur'? Eindelijk! Erkenning! :-)
toppie van de LOI! :)
BeantwoordenVerwijderenIkzelf ben een spellingpurist, hetgeen mij ooit een mooie 4e prijs bij het Nationaal Dictee opleverde. Tot mijn verbijstering staat de nieuwsbrief van de basisschool van mijn dochters wekelijks vol met spel- en stijlfouten. Toen ik de adjunct-directrice daar een keer vriendelijk op wees, was het antwoord: 'Ja, hij komt dan ook in grote haast tot stand.' - ??? Zelfs als ik in grote haast schrijf, zie ik direct het verschil tussen een foudt en een faut, toch? Maar nee dus.
BeantwoordenVerwijderenOverigens heeft de spellingsvernieuwing van 10 jaar geleden het allemaal nog veel erger gemaakt.
Maar goed, leuke reactie van de LOI, maar je moet natuurlijk pas echt tevreden zijn als de afd. Nederlands al die cursussen gaat nakijken... En of ze dat gaan doen..?