donderdag 6 mei 2010

Flickr versus Picasa

Onder de intrigerende titel Flickr up? voegt een collega een nieuwe aflevering toe aan de kritiek op 23 Dingen die ik in een eerdere posting begon: als je de aanwijzingen op 23 Dingen braaf volgt, zit je binnen no time met een grote hoeveelheid gebruikersaccounts van allerhande verschillende Web2.0-diensten, terwijl dat niet strikt noodzakelijk is.

Bij Ding 6 gaat het om het aanmaken van een Yahoo-account om Flickr te kunnen gebruiken, terwijl we vanwege ons geBlogger al een Picasa Webalbum hebben. Eerder werden we naar Netvibes gestuurd terwijl we al een Google-account hebben en dus ook met iGoogle of Google Reader de wondere wereld van de rss-feed hadden kunnen verkennen.

Eén van onze coaches haast zich om webcare te verrichten en beargumenteert de keuze voor Flickr door te wijzen op Flickr the Commons, de Flickr-afdeling waar archiefinstellingen hun foto's aan het grote publiek kunnen laten zien. Maarrehm... dat er niet zoiets is als Picasa the Commons wil toch niet zeggen dat archiefinstellingen dan dús maar voor Flickr zouden moeten kiezen? 'n Archiefinstelling kan toch ook besluiten om haar foto's via Picasa te laten zien?

Vanuit het perspectief van een niet-betalende gebruiker bekeken, zijn er meer argumenten voor Picasa dan voor Flickr. Over Flickrs omgang met foto's met een hoge resolutie schreef ik eerder al. Picasa legt je wat dat betreft maar één beperking op: je gratis Webalbum mag niet groter zijn dan 1 Gigabyte. Binnen die ruimte mag je zoveel foto's uploaden als je wilt, mogen individuele fotobestanden zo groot zijn als je wilt, en kun je ook bij je grote bestanden zonder te hoeven betalen.

Bij Picasa mag je je foto's in zoveel 'sub-albums' ordenen als je wilt. Als niet-betaler mag je dat bij Flickr ook. Als je er maar niet meer dan 3 maakt. Oh, enneh... als je nu een Flickr-album aan het opbouwen bent: ga niet op vakantie en krijg het niet druk met andere dingen, want je moeite van nu kan straks foetsie zijn. Flickr verwijdert gratis accounts waarop 90 dagen geen activiteit is geweest.

Maar bij wijze van lichte recalcitrantie - lees: ik laat me door Blogger niet vertellen dat ik Picasa moet gebruiken - toch 'n Flickr-foto. Die over 90 dagen waarschijnlijk weer foetsie is, dus bekijk 'm zolang het kan. Plaats van handeling is Vinkeveen, de gelegenheid vermoedelijk een huwelijksjubileum van mijn grootouders van vaderskant.

Familie Van Selm

Wie 'n gokje wil wagen, mag raden wie op deze foto mijn vader is. Maar vertel me niet dat ik op 'm lijk. Dat weet ik al ;-)

7 opmerkingen:

  1. Mooie foto! Ik zou niet weten wie je vader is, ook al lijk je op hem.

    Ik heb Picasa nog niet bekeken, alleen heel braaf Flickr.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zou zeggen: de man in het zwarte pak, vierde van rechts. Zelfde koppie namelijk.
    Maar goed: dank voor je (alweer!) verhelderende inbreng over Flickr en Picasa. De laatste ken ik namelijk al en werk ik ook mee. Dat maakt Flickr toch een stuk minder 'nieuw', want namelijk hetzelfde idee met een andere naam. Dat klinkt als een open deur, maar als je dat als webleek niet weet, zijn al die termen, merken, interfaces en wat dies meer zij nieuw en onbekend.
    Ik blijf je volgen!
    Benien

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Had ik er nou maar niet bij gezet dat ik op mijn vader lijk... goed geraden, Benien! Wel 'ns een carrière als beeldonderzoeker overwogen? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. en dan deze week weer een Yahoo account!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De redenen dat we in de cursus voor Flickr kiezen zijn ook: Flickr wordt veel en veel meer gebruikt dan Picasa en er staat veel meer materiaal op, voor Flickr zijn ook veel en veel meer leuke widgets, mashups en applicaties beschikbaar die je zomaar op je website of blog kunt gebruiken en bovendien: Flickr is niet van Google.

    Natuurlijk is het een voordeel dat je met je Google-account allerlei applicaties al meteen kunt gebruiken. Maar zeg eerlijk, als we dat voor de cursus hadden gedaan, dan hadden we vast het commentaar gekregen dat we een soort Google-promotors waren, terwijl er ook nog andere partijen zijn (zoals Flickr en Netvibes).

    De kosten van Flickr vallen jaarlijks nogal mee trouwens. Haal een keer patat en wat te drinken met je gezin en je bent hetzelfde kwijt.

    Anyway, het gaat in de cursus ook niet om de tools an sich, maar om het zelf verkennen van mogelijkheden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha Christian, welkom, eerste niet-collega-reageerder :-)

    'k Ben helemaal met je eens dat Flickr, omdat er veel meer materiaal op staat en er veel meer toepassingen met/rond Flickr zijn, een logische keuze is voor een eerste kennismaking met wat je als individuele gebruiker zoal kunt met 'n fotowebsite. Tegelijk krijg ik altijd 'n beetje de kriebels van 'omdat iedereen het doet' als argument om iets te gaan gebruiken; de merites van de applicatie of website zelf lijken me betere argumenten. Die kriebels zijn de voornaamste reden van mijn gesputter.

    'k Sputter net zo hard tegen de koppeling - 'koppelverkoop' kan ik het vanwege de gratis accounts niet noemen - tussen Blogger en Picasa, en had dus waarschijnlijk tot degenen behoord die jullie voor Google-promotor had uitgemaakt als jullie 't uitsluitend bij Google-gerelateerde applicaties hadden gehouden ;-) Laat mij maar sputteren... 't doet niets af aan mijn waardering voor jullie cursus, want die stimuleert me om eindelijk 'ns al die dingen uit te proberen die tot nu toe in de categorie "toch 'ns naar kijken als ik niks beters te doen heb" vielen!

    Overigens ben ik inmiddels over mijn lichte weerzin jegens betalen voor webdiensten heen, 'k heb me een heus PayPal-account aangemeten om al mijn boeken in LibraryThing kwijt te kunnen. De 200 boeken bereik ik nu eenmaal wat eerder dan het Flickr-maximum van 200 foto's :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Mariëtte: Zelfs ik krijg bij onze cursus wel eens kriebels hoor, maar gelukkig kun je dan zelf op zoek gaan naar alternatieven om die jeuk weg te krabben. Sterker nog: dat wordt gestimuleerd! Kom daar maar eens om in het reguliere onderwijs... ;-)

    Mooi om te horen dat het deelnemen aan de cursus je prima bevalt, en dat je zelfs gaat betalen voor een webdienst! (Samen met Flickr is onder cursisten LibraryThing favoriet om toch maar voor te gaan betalen - blijkbaar maken archiefmedewerkers veel plaatjes en lezen ze veel boeken.)

    Succes verder!

    BeantwoordenVerwijderen