maandag 3 mei 2010

Ding 6: Flikkeren

Flickr. Hm. Ik blijf 't een vreemde naam vinden. "Kijk ze eens flikkeren." Welke cabaretier zei dat ook alweer? Toon Hermans? Goed, alle vrije associaties op 'n stokje, dit is een serieuze cursus ;-)

Het filmpje dat op 23Dingen wordt vertoond, prijst Flickr vooral aan als online backup voor je foto's. Dat klinkt heel mooi, maar is niet helemaal waar. Meer dan 200 foto's uploaden heeft met een gratis account weinig zin, want je krijgt alleen de 200 recentste foto's te zien. Pas als je jezelf een Pro Account aanmeet, worden al je foto's zichtbaar.

Bovendien denk ik bij 'backup' aan het opslaan van originelen, foto's met een hoge resolutie dus. Foto's die via een gratis account worden geupload, worden door Flickr echter gecomprimeerd tot kleinere bestanden. 'More web-friendly dimensions' noemt Flickr dat. Alleen die kleinere bestanden zijn zichtbaar, niemand - ook de uploader zelf niet - kan bij de originele grote bestanden. Pas als je 25 Amerikaanse dollars voor een Pro Account hebt neergeteld, geeft Flickr toegang tot de grote bestanden.

't Is begrijpelijk - voor niets gaat tenslotte de zon op - maar het ondergraaft de stelling dat Flickr een goede online backupmogelijkheid voor foto's is wel 'n beetje. Moeten betalen om bij je eigen bestanden te kunnen? Doe mij dan maar 'n goeie externe harddisk.

Daarmee heb ik Flickr overigens allesbehalve afgeserveerd. Voor het delen van foto's met anderen vind ik Flickr een prima instrument. Een vriend van mij is niet zo'n schrijver, maar wel een enthousiast fotograaf. Dankzij Flickr hoeft hij zich niet in allerlei bochten te wringen om uit een toetsenbord te krijgen wat hij tijdens vakanties ziet en meemaakt. Hij hoeft alleen maar zijn foto's te uploaden en via Flickr kijk ik gewoon met hem mee.

2 opmerkingen:

  1. Het lijkt me inderdaad dat Flickr eerder geschikt is als community, dan als backup voor foto's. Zag trouwens dat wij ook sinds vandaag gecontact zijn! :):)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die grap heb ik met Picasa ook al ondervonden. Wilde een papieren fotoalbum samenstellen op het web, die je dan kan laten printen. Alle foto's via Picasa geupload, om er daarna achter te komen dat ze allemaal low res waren en dus onbruikbaar voor zo'n album. Heb nog steeds de oplossing niet gevonden, want in 'verkenner' kun je niet vooraf je foto's roteren en bewerken, al kun je ze dan wel weer uploaden naar een albumsoftwareprogramma waar je vervolgens je foto's weer niet kunt roteren of bewerken. Zucht....
    Snap je wat ik bedoel?
    Benien

    BeantwoordenVerwijderen