maandag 31 oktober 2011

Educause: de keynotes

EDUCAUSE 2011

Woensdag 19 oktober: Invisible or Remarkable?

Circa vierduizend conferentiedeelnemers om 8.00 uur ’s morgens drie kwartier aan je lippen laten hangen… weinig mensen krijgen dat voor elkaar, maar Seth Godin lukt het. Een kale man met een kekke bril, een MBA van Stanford op zak, ondernemer, voormalig vice-president Direct Marketing bij Yahoo!, nu fulltime schrijver en spreker, en de enige marketing-expert die ook als action figure verkrijgbaar is.

Het is waarschijnlijk het belangrijkste gevolg van de overgang van het industriële naar het digitale tijdperk: toegang tot informatie is niet langer beperkt of schaars. Dat betekent dat bedrijven, instellingen en mensen zichzelf op een andere manier onmisbaar moeten maken: door de kunst van het aangaan van relaties. "Art" is, volgens Godin, "anything that’s creative, passionate and personal." 'Doen wat je gezegd wordt' is uit, 'onvervangbaar zijn' is in. Dat vraagt nieuwe vaardigheden, maar vooral durf: "If failure is not an option, neither is success."

Godin staat garant voor een verhaal dat moeilijk na te vertellen is (maar gelukkig schrijft hij boeken) én voor sappige quotes. "An encyclopaedia you do not use isn't worth anything, no matter how good it is" en "When you get out of Harvard Business School, all they want to know is that you got in" zijn er twee die mijn Twitter-timeline bereikten. Een overzicht van Godins boeken vind je op zijn website. Op zijn weblog publiceert hij dagelijks iets om over na te denken. Van Godins keynote op Educause is helaas geen video beschikbaar, maar wie Godin wil zien en horen, kan terecht bij TED.

Donderdag 20 oktober: Privacy in an Era of Social Media

Donderdag behoorde het podium aan danah boyd, senior onderzoeker bij Microsoft Research en als docent en onderzoeker verbonden aan drie Amerikaanse universiteiten. In haar keynote ontkrachtte zij, op basis van ettelijke jaren etnografisch onderzoek naar sociale media onder Amerikaanse jongeren, het idee dat jongeren niets geven om privacy. Jongeren blijken, juist binnen online sociale netwerken als Facebook, hele eigen strategieën te bedenken en hanteren om hun privacy te waarborgen.

Op de grote schermen in de Grand Ballroom kwamen de jongeren zelf aan het woord: boyd illustreerde haar verhaal met citaten van jongeren die zij tijdens haar onderzoek interviewde. De zaal had even nodig om bij te komen van "Facebook sometimes is kind of like a lonely sport, I feel, because you're kind of sitting there and you're looking at people by yourself. But if someone else knows your password and stuff it just feels better." Bij "Everyone kind of disappears after the mom post" – hoe jongeren aankijken tegen interactie met ouders en docenten op bijv. Facebook – kon men zich meer voorstellen, getuige de lach die door de zaal ging.

Zelf zien en horen? De video van de hele keynote, inclusief slides, staat online (in de 10de minuut betreedt boyd het podium). Meer informatie over boyd en haar onderzoek, inclusief full text publicaties, is te vinden op haar website en haar weblog.

Vrijdag 21 oktober: IT from Both Sides of the Executive Table

Aan het begin van de laatste keynote van de conferentie was een groot deel van de stoelen in de Grand Ballroom onbezet, en het aantal lege stoelen werd tijdens de lezing alleen maar groter. Misschien omdat mensen vóór 12.00 uur moesten uitchecken of de laatste shuttlebus naar hun hotel moesten halen, waarschijnlijk ook omdat de presentatie van Indiana University president Michael McRobbie niet bepaald de boeiendste van de conferentie was. Voor wie het na deze introductie nog aandurft: de video staat online. De bottomline? Universiteiten zijn belangrijk. IT is belangrijk. IT bij universiteiten is het allerbelangrijkst. Of zoiets.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen