zaterdag 14 augustus 2010

Boekentrailer

Een trailer associeer ik met een film, en daarin zal ik niet de enige zijn. Gisteravond kwam ik tot de ontdekking dat ook boeken een trailer kunnen hebben. Nee, niet een smaakmaker in de vorm van 'n eerste hoofdstuk, maar een echte. Bewegend beeld, spannende muziek, dat werk.



Inmiddels ben ik halverwege het boek waarvan ik via de website van de auteur de trailer op YouTube vond, en ik moet zeggen: de trailer geeft de sfeer van het boek goed weer, zonder iets te verraden over het verloop (en vooral: de afloop) van het verhaal.

't Lijkt me wel een kostbare aangelegenheid, een trailer maken bij 'n roman of detective. Script, acteurs, locatie, filmploeg, geluid, montage... Maar bij 'n boek over iets waargebeurds uit de recente geschiedenis zou 't maken van 'n trailer wel 'ns relatief eenvoudig kunnen zijn. Het Instituut voor Beeld en Geluid heeft historische beelden genoeg. 'n Ideetje voor mijn collega-onderzoekers? De vrijwilliger die de trailers op YouTube zet, heeft zich bij deze gemeld :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten